vrijdag 15 oktober 2010

Ding # - - - - - 3

In het licht van 23 dingen is mijn ervaring met web 2.0 erg bescheiden. Op het werk maak ik gebruik van Wiki-pedia voor het snel vinden van nieuwe zoekingangen. Met de reviews van Bol.com en LybraryThing houd ik mezelf op de hoogte van hoe nieuwe titels worden gewaardeerd. Voor dvd's raadpleeg ik meestal IMDB. Thuis zijn Marktplaats en YouTube populair. In het verleden heb ik weleens muziek gedownload van Limewire. Verder worden bijna bij elke nieuwe grotere aanschaf en in voorbereiding op de vakantie wel even wat reviews bekeken. Voor de foto's gebruiken we Picasa. Op zoek naar informatie (hoe krijg ik mijn grauwe was weer stralend wit, wanneer moet ik de liguster snoeien, hoe repareer ik een doorgeroest spatbord, etc) kom ik nog wel eens op een forum terecht. Sinds kort ben ik naast voetbalweduwe ook Facebookweduwe. Mijn vriend heeft een account aangemaakt. Daarmee snuffel ik dan weleens wat rond. Leuk maar zelf hoef ik niet zo nodig. Ik maak dus eigelijk alleen gebruik van. Zelf heb ik op twee keer na nooit iets internet gezet. Voor de eerste keer zie anekdote en de tweede keer was deze week. Ik heb met pijn in mijn hart onze Heino te koop gezet.

Kleine anekdote
Het was een mooie zonnige dag. Ik zat heerlijk in de tuin wat te kletsen met mijn broer toen we plotseling een heel apart geluid hoorden. Hier was een vogel aan de gang. Maar hij/zij bracht wel een heel apart geluid voort. Onherkenbaar, bijna exotisch. Wij gingen uit op ontdekking. Maar de vogel liet zich niet zien. Hierop volgde een heel weekend  van vogelgidsen raadplegen, sluipen door de tuin, buren vragen en speculeren. We kwamen er niet achter. Wie of wat was deze verdwaalde gast?
Nu had ik niet zo'n hoge pet op van forums (bladiebla) maar vogelspotters zijn toch serieuze mensen? Dus de stoute schoenen aangetrokken en een bericht geplaatst op een vogelspotsite. Ik kan je wel vertellen dat het heel erg moeilijk is om zo'n vreemd geluid in woorden te vatten. Met spanning wachtten we de reacties af.... bladiebla....nee, mij vind je niet meer zo snel op een forum.
En die vreemde vogel? Nou, dat bleek uiteindelijk gewoon een kauw!

2 opmerkingen:

  1. prrr.. talieloe....
    Altijd fijn, die vogelgeluiden!
    Goed verhaal. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je illustreert wel dat 2.0 behoorlijk ingeburgerd is en dat heel veel dagelijkse en populaire websites 2.0-elementen hebben. Maar wat ik jammer vind is dat je je na één teleurstellende ervaring laat afschrikken. Het is niet alleen vragen maar ook antwoorden. Brengen én halen. En dat antwoorddeel is toch typisch des bibliotheeks.

    BeantwoordenVerwijderen