donderdag 18 november 2010

Ding # 10 Social Bookmarking en Delicious

Al die bonbons.... als ik aan delicious denk gaan mijn gedachten eerder uit naar schalen vol met overheerlijke tapas!


Zou de naam delicious haar oorsprong misschien kunnen hebben in dat smaakt naar meer?
Zo verging het mij in ieder geval wel met het verkennen van Delicious. Het kost even tijd om aan het scherm te wennen en door te krijgen hoe het werkt maar algaande ontdekte ik steeds meer (doorklik)mogelijkheden. Ik ben zowaar sites tegengekomen over favoriete onderwerpen die ik nog niet eerder had gezien.
Om zelf wat te oefenen heb ik een account aangemaakt en wat spaans gerelateerde sites verzameld.
Om het geheel een beetje overzichtelijk en vindbaar te houden is het wel verstandig om goed over de tags en tag bundles na te denken. Gelukkig kan je altijd op een later moment nog toevoegen en veranderen. Ook is het prettig dat je een onderschrift kan geven bij een geselecteerde site. Waarom vond ik die site ooit zo handig??
Verder is het een pluspunt dat je op elke computer je eigen favorieten kan raadplegen. Het is mij trouwens wel opgevallen dat het vaak gebeurt dat een link naar een site niet meer werkt.

Ik denk dat het intern gebruik van delicious zeer toepasbaar is. Om er echt gebruik van te maken moet de kracht vooral liggen in snel kunnen vinden. Tot op heden kan ik mij prima redden met onze eigen favorieten en Google.

Zoals dat met heerlijkheden gaat...het smaakt naar meer en meer maar op een gegeven moment ben je toch verzadigd.

3 opmerkingen:

  1. Leuk dat je zo gulzig aan de slag bent gegaan. Delicious kan inderdaad heel handig zijn, maar je moet het wel onderhouden. Je moet je eigen systematiek ontwikkelen, maar dat is natuurlijk wel een kwaliteit die je in ons werk leert.
    Het probleem van links die niet meer werken is lastig. Meestal vind je wel snel de nieuwe link. Ook dit hoort dan weer bij het onderhoud. Succes met de volgende heerlijkheden!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Als het gaat om je bookmarks op meerdere computers toegankelijk te hebben dan zijn er makkelijkere tools. Ik gebruik daarvoor xmarks.com.
    Delicious biedt juist iets extra's. Het sociale sausje biedt een menselijke filtering. JE ziet welke sites belangrijk zijn over een bepaald onderwerp. Hoe meer mensen de site gebookmarked hebben, hoe beter de site ws. zal zijn. En je ontdekt onverwachte andere pareltjes. Serendipiteit.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Tja, en nu maar afwachten of Delicious wel blijft bestaan....

    BeantwoordenVerwijderen