dinsdag 11 januari 2011

Ding # 11 Wiki's en hoe bibliotheken ze kunnen toepassen

Ik heb de publiekswiki van de bibliotheek Deventer bekeken. Dit initiatief komt op mij zeer sympathiek over. Er is een schat aan kennis aanwezig onder de bevolking die niet voor iedereen toegankelijk is. Met het opzetten van een wiki en mensen uit te nodigen voor een bijdrage ontsluit je deze, creëer je een mogelijkheid om die kennis te delen en uit te breiden. En het gaat denk ik nog verder: er blijft kennis door bewaard.
  
Ik heb een beetje rondgekeken in de zandbak en mijn  'handtekening' achtergelaten. Ik vond het niet echt heel gebruiksvriendelijk (misschien speelt de vermoeidheid op?). Naast alle pluspunten van de wiki's vind ik de layout van het jaar kruik. Absoluut onaantrekkelijk!

Op dit moment zou ik trouwens liever in zo'n zandbak als hier boven spelen. Nog twee dingen te gaan, POEH!







1 opmerking:

  1. Je moet je natuurlijk wel afvragen of het zinvol is om een eigen wiki te gaan opbouwen. In Vlissingen voegen ze toe aan de Wikipedia en gebruiken ze die info weer in themadossiers. Bekijk hun project Wiki loves bieb" eens.

    BeantwoordenVerwijderen