vrijdag 7 januari 2011

Ding # 17 Mobiel Internet

Ons huis laten we schoonmaken door de huishoudelijke hulp, de auto gaat naar de wasstraat, de flatscreen kopen we op afbetaling, de kinderen gaan naar de dagopvang, de hond wordt uitgelaten door de hondenuitlaatservice, de boodschappen worden bezorgd door Albert,  voor we de deur uitgaan wordt de buienradar gecheckt, we werken steeds efficiĆ«nter dankzij alle internettools, we rennen van hot naar her, tussenliggende tijd kunnen we mooi opvullen met twitter, ons zelf zo leuk mogelijk profileren op Facebook en dan NU ook nog de APP FOR CATS!!!


Meer, meer, hebben, hebben, maar nergens zelf voor willen zorgen of moeite voor doen, alles binnen handbereik, het leven is maakbaar....Straks kunnen we allen nog boos en gefrustreerd zijn om wat niet lukt.
En ik? Ik smacht naar een alles omvattende bibliotheekcatalogus. Was ik even vergeten wat voor een goed gevoel het mij geeft als ik een klant blij kan maken wanneer ik via velen omwegen toch dat felbegeerde boek heb weten te vinden? OEPS
Ik stel een persoonlijke daad. Ik ga geen smartphone kopen met mobiel internet. Ik red me nog prima met m'n oudje. Toegang tot internet heb ik thuis en op het werk. Bovendien een goede sier zal ik er toch niet mee maken want voor ik er mee kan werken moet ik eerst mijn leesbril opzetten.
Dit alles is natuurlijk een beetje behoorlijk gechargeerd maar toch houden alle ontwikkelingen en waar die toe gaan leiden me wel eens bezig. 

Uiteraard mag de bibliotheek niet achterblijven en zal ook mee moeten gaan in de ontwikkeling en het aanbieden van apps. Om te beginnen natuurlijk met de mobiele versie van de website. Daarnaast moeten er ook mogelijkheden/kansen liggen op het gebied van Augmented Reality. Wat een uitvinding! Maar wat, daar ga ik nog eens diep overnadenken. Als ik weer eens heerlijk aan het raamstaren ben.

5 opmerkingen:

  1. Heerlijk zo'n kritische houding. Al deze nieuwe mogelijkheden blijven middelen van communicatie en niet doel op zich. Je moet zelf kiezen wat handig is en wat bij je past. Dit geldt ook voor de bibliotheek. We moeten zeker niet achterblijven, zelfs misschien trendsetter zijn, maar daarbij wel oog blijven houden voor kwaliteit en daar hoort een goede catalogus zeker bij. En er blijven kritische mensen nodig om ervoor te zorgen dat de kwaliteit gehandhaafd blijft. Apparaten kunnen niet alles vervangen......

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Maar als ik lees dat je zo blij bent als je een klant aan een goed boek hebt kunnen helpen, dan pleit dat toch voor een app waarmee de klant zelf ook een goed boek kan vinden, reserveren of verlengen? Dat jij daar geen behoefte hebt is ok, doe wat bij je past. Dat klanten massaal overstappen naar smartphones betekent wel iets voor de dienstverlening van de bibliotheek en dat wij daar iets mee moeten.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Volgens mij heb ik nergens gezegd dat ik tegen ontwikkelingen van apps ben. En ik veroordeel niemand die een smartphone gebruikt. Ik sluit zelfs niet uit dat ik er zelf nog eens een aanschaf. Ik denk gewoon alleen wel eens na over de gevolgen van alle ontwikkelingen in het algemeen. Daarnaast heb ik juist de dienstverlening aan onze klanten hoog in het vaandel staan. Laat maar komen die bieb apps. Eigelijk zijn we het dus best wel met elkaar eens.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik weet dat van je af schrijven soms enorm prettig en verhelderend is. In de maakbaarheid van het leven vergist de mens zich soms lelijk... zo maakbaar is het nu allemaal ook weer niet. Digitale mogelijkheden beschouw ik soms maar als geld, je hebt er niet veel van nodig om happy te zijn maar het maakt sommige zaken nu eenmaal wel een stuk makkelijker.

    BeantwoordenVerwijderen