donderdag 6 januari 2011

Ding # 21 Aquabrowser My Discoveries en andere Sociale bibliotheekcatalogie

Aquabrowser
De Aquabrowser kende ik al van de bibliotheek in Amsterdam waar ik ook lid ben. Het was dus niet geheel nieuw toen de Bollenstreek overging op de auqabrowser. Maar om er mee te gaan werken was wel even wennen. Voor je weer blind je weg weet te vinden, de handigheid en snelheid van zoeken en vinden terugkrijgt die je gewend bent...
Over het algemeen vind ik het een vooruitgang. Het is als eerste natuurlijk fijn dat er een uitbreiding is van het aantal samenwerkende bibliotheken (Rotterdam en Den Haag!). Nu kunnen we meer aanvragen honoreren  voor 0.50 euro. Dat klanten zelf tags kunnen toevoegen vind ik ook een pluspunt. Alles wat meehelpt om bepaalde boeken gemakkelijker boven tafel te krijgen is winst. Zo ook de toevoeging van LibaryThing maar daar heb ik eerder al iets over gezegd. 
Een beperking in onze aquabrowser vind ik het ontbreken van de beschikbaarheidsinformatie buiten de Bollenstreek. 

My Discoveries
Zelf heb ik al een tijdje een account bij My Discoveries. Daar hou ik een lijst bij van boeken die ik nog wil lezen. Fijn is dat je vanuit Discoveries met een klik op een titel in je lijst weer uitkomt in de catalogus. Ook handig dat je Discoveries in verschillende catalogie kunt oproepen.

Zo weer een wolkje  bij elkaar geassocieerd!

De woordenwolk
En dan de woordenwolk...tja eerlijk gezegd kan ik die meestal niet volgen! Hoe ze die af en toe bij elkaar hebben verzonnen. Ik heb wel een idee...
Voor nieuwe zoekingangen ga ik dan toch even snel bij wikipedia kijken.






WorldCat
WorldCat is fantastisch! Alle informatie die je wilt hebben in een catalogus. Ik wacht met smart de dag af dat wij ook met zo'n catalogus kunnen werken. Hoe vaak ik wel niet 4 of meer catalogi heb moeten raadplegen om een boek  te kunnen vinden en de klant bij benadering te kunnen vertellen wanneer het boek binnen zal komen. En een andere wens is een catalogus die niet zo moeilijk doet over typ- of spelfouten en niet volledige titels. Bedoeld u soms.....komt toch beter over dan er zijn geen zoekresultaten.  Waarom kunnen wij niet wat Bol.com wel kan?

2 opmerkingen:

  1. Er is op dit moment een stap in de goede richting gemaakt met de Nationale catalogus. Die moet straks alle systemen met elkaar verbinden en koppeling hebben met Worldcat. Ik denk niet dat daar nog gebruik gemaakt gaat worden van de woordenwolk.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het is handig dat jij vertrouwd bent met de grote-stads-bibliotheek Amsterdam. Het is leuk om de vergelijking met de Bollenstreek te lezen. De woordenwolk is soms behoorlijk onnavolgbaar ja. En ja, ik snap ook niet waarom catalogus systemen niet net als google en bol.com kunnen werken met hun Bedoelde u soms... Dat is zo handig. Nu zoek ik wel eens een precieze titel in Googe op om die vervolgens in de catalogus te gaan zoeken...

    BeantwoordenVerwijderen