dinsdag 11 januari 2011

Ding # 22 Bibliotheek 2.0 en de toekomst van de bibliotheken

Ik heb net een aantal artikelen gelezen en de presentatie van de digitale bibliotheek bekeken. Er wordt aan de weg getimmerd! Spannend en inspirerend. Het wordt steeds leuker om bij de bibliotheek te werken.
Ik denk dat alle huidige ontwikkelingen de bibliotheek juist veel nieuwe kansen biedt. En met een breder aanbod van onze (interactieve) dienstverlening wordt de bibliotheek ook steeds aantrekkelijker. We zullen naast de huidige gebruikers ook veel nieuwe kunnen aantrekken. Kijk maar eens wat er in Amsterdam is gebeurd. Wat was het een dooie boel op de Prinsengracht. En nu: het bruist van leven aan de Oosterdokskade.  
Of dichter bij huis in Bibliotheek Bollenstreek. Wat een succes is er geboekt met de introductie van het najaarsprogramma vol lezingen en workshops. En ook voor de nieuwe activiteiten stromen de aanmeldingen alweer binnen.
Ik ben het eens met Karolien Selhorst in het interview  Bibliotheek 2.0: een kijkje achter de schermen  Onze missie blijft overeind maar wordt op een andere manier ingevuld en aangevuld met nieuwe functies. En de  bibliotheek kan een belangrijke rol krijgen in het verbinden van mensen en hun idealen.

Als er naast alle nieuwe ontwikkelingen ook ruimte blijft voor persoonlijk contact, aandacht en advies met de klant die daar behoefte aan heeft, gaan we een mooie toekomst tegemoet.


 

3 opmerkingen:

  1. Kris kras door de 23dingen!
    Maar je komt er. De eindstreep is in zicht.
    Je schetst een positieve kijk op deze wereld.

    Ik zou bijna zeggen ...geef jij zelf aan als je alle dingen hebt gedaan?
    Volgens mij hoef je er nu nog één.!

    Stoer..dan heb je 't ook binnen de tijd gehaald!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Helemaal mee eens. Mooi opgeschreven.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Kijk, hier word ik als rasoptimist natuurlijk blij van! De bibliotheek heeft wel toekomst, mits we bereid zijn over een andere vorm na te denken. Goed dat je ook het persoonlijk contact met de klant noemt. Dat mogen we niet uit het oog verliezen, dat is wat veel klanten bij ons juist prettig vinden denk ik.

    BeantwoordenVerwijderen