maandag 10 januari 2011

Ding # 19 Sociale netwerken en wat er in te doen is

Mijn vriend heeft sinds kort een facebookaccount. Sinds die tijd zit ik er dus ook elke dag op. Veel te nieuwsgierig! Voordat ik aan 23 dingen toekom ben ik zo een hele tijd verder. Het is grappig om te zien hoe iedereen het op zijn geheel eigen wijze gebruikt. Sommigen lijken er altijd achter zitten, anderen plaatsen heel af en toe eens iets. De een is heeeel persoonlijk de ander weer niet.
Facebook biedt genoeg mogelijkheden om zelf te bepalen of je wel of niet vindbaar bent, wie je wel of niet als vriend wilt. Zo heb je dus controle over wie zijn neus in jou prive leven mag steken of niet. Prima toch!
Ik moet eerlijk bekennen dat ik het echt veel leuker vind dan ik had verwacht. Nu zelf nog een account.....

Ik zag dat er nog niet heel veel bibliotheken in Nederland op Facebook aanwezig zijn. Amsterdam en Den Haag zijn er sinds vorig jaar te vinden, resp begin oktober en eind november. Amsterdam heeft inmiddels al 679 vrienden en Den Haag 39. De KB kon ik niet vinden.
Ik denk dat de aanwezigheid van een bibliotheek zeker potentie heeft. De Biblioteca Nacional de Espana zit sinds eind 2008 op Facebook en heeft al 84.555 vrienden!
Ik heb ook nog even bij andere landen gekeken zelfs Biblioteca Nacional de Argentina en Peru zijn al langer vertegenwoordigd en hebben veel vrienden.
Waarom lopen wij eigenlijk zo achter?



Biblioteca Nacioal de Espana bewijst maar weer
dat oud en nieuw goed samen gaan!


2 opmerkingen:

  1. Jullie hadden al een (paar) Hyvespagina's, maar die liepen niet zo goed begreep ik. Misschien omdat het best een tijdsinvestering is. Hoe begint een relatie? Door belangstelling in iemand te tonen. Dat zul je dus moeten doen als je een eigen profiel hebt en die wil uitbreiden met nieuwe volgers. Je interesseren voor de ander, waarde toekennen en dan een vriendschap oogsten en onderhouden. Je zult goed moeten nadenken op wie je je gat richten en wat die persoon wil horen. Je boodschap dus richten en niet hetzelfde op je Facebookpagina zetten als op je blog of website. En er af en toe eens een ouderwets prijsje tegenaan gooien, werkt altijd. The oldest trick in the book.. verleiden.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Facebook is duidelijk de toekomst, voor een bedrijf is dan altijd de lastige vraag wat mij betreft; wie houdt hem bij en zet wat er op? Desalniettemin gewoon ooit eens starten en see as you go along. Het is ammer dat Hyves niet zo goed liep maar ook wel weer goed dat we het uitgeprobeerd hebben. Gelukkig is Hyves toch alweer 'uit'. Althans, dat is mijn persoonlijke ervaring...

    BeantwoordenVerwijderen